ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ ТА НАВІГАЦІЇ ВЕЛИКОГАБАРИТНИХ КОНТЕЙНЕРОВОЗІВ ПРИ ЇХ ЕКСПЛУАТАЦІЇ У СКЛАДНИХ НАВІГАЦІЙНИХ ТА ГІДРОМЕТЕОРОЛОГІЧНИХ УМОВАХ

Автор(и)

  • В.С. Давидов
  • В.В. Доронін
  • І.О. Любарець

Ключові слова:

безпека плавання, управління та навігація, алгоритм, кутомірно-далекомірний пристрій, траєкторія руху, судно контейнеровоз, критерій безпеки

Анотація

У статті розглянути особливості управління та навігації великогабаритних контейнеровозів при їх експлуатації у складних навігаційних та гідрометеорологічних умовах. Запропоновано шляхи підвищення безпеки експлуатації великогабаритних суден контейнеровозів засобами навігації та управління, які мають вирішити проблему надто частої аварійності суден контейнеровозів. Розглянуті та проаналізовано відносно недавні найбільш масштабні аварійні морські пригоди (АМП) суден контейнеровозів, визначені основні причини цих АМП, з огляду на які, запропоновано новий алгоритм роботи навігаційного містка суден контейнеровозів, оснований на використанні нових підходів щодо управління і навігації. Розроблені пропозиції щодо доцільності використання систем управління судном та носових підрулюючих пристроїв (НПП), при плаванні каналами і фарватерами та швартуванні великогабаритних суден контейнеровозів. Приділено увагу маневруванню ультра великих суден контейнеровозів (англ. Ultra Large Container Carrier, (далі ULCC). Через те що, коефіцієнт повноти корпуса судна ULCC відносно великий, а відхилення вектору сили від накопиченого діючого моменту інерції за рахунок підвищеної швидкості може досягати 40º від курсу судна на різких поворотах, поведінка таких суден при здійсненні плавання в складних навігаційних умовах має певні особливості і потребує від судноводіїв застосування принципово нових засобів навігації та управління з урахуванням конструктивних особливостей таких суден. Окрім цього, судна контейнеровози мають велику вітрильність, у порівнянні з суднами інших типів. При чому, вітрильність досягає великих значень, як і при повному завантаженні, так і в стані баласту, що є відмінною рисою суден контейнеровозів. Запропоновано використання математичної моделі за допомогою якої, визначається критерій безпеки при здійсненні плавання великогабаритних суден контейнеровозів в складних навігаційних та гідрометеорологічних умовах, який залежить від стійкості судна на циркуляції, повороткості, вітрильності, гідрометеорологічних умов, тощо, які дозволяють дотримуватись керованості таких суден для утримання на осі суднового ходу.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-06

Номер

Розділ

Судноводіння та енергетика суден