ПРО СТВОРЕННЯ МАТЕМАТИЧНОЇ МОДЕЛІ РУХУ ВЕЛИКОГАБАРИТНОГО КОНТЕЙНЕРНОГО СУДНА У МІЛКОВОДНОМУ СТИСНУТОМУ РАЙОНІ В СКЛАДНИХ НАВІГАЦІЙНО-ГІДРОГРАФІЧНИХ І ГІДРОМЕТЕОРОЛОГІЧНИХ УМОВАХ ПЛАВАННЯ
Ключові слова:
безпека плавання, навігація, математична модель руху, складні умови, великогабаритний, судно контейнеровозАнотація
У статті обговорюється проблема забезпечення навігаційної безпеки плавання великогабаритних контейнеровозів в умовах складних навігаційно-гідрографічних та гідрометеорологічних умов. Автори вказують на те, що впровадження електронних картографічних навігаційних систем (ЕКНІС) і глобальних навігаційних супутникових систем (ГНСС) не призвело до значного зниження аварійності суден, зокрема при посадках на мілини. Розглядаються об'єктивні чинники, які в суттєвій мірі ускладнюють безпечне плавання великогабаритних суден, включаючи обмеження по експлуатації головної енергетичної установки і морехідні характеристики. Наявність великої вітрильності також ускладнює утримання суден на курсі. Конструктивні особливості суден, такі як довгий гальмівний шлях і наявність тільки одного гребного валу, також мають негативний вплив на їх маневреність і безпеку плавання. Вказується на недостатнє використання усіх наявних можливостей ГНСС для коригування траєкторії руху суден і вирішення навігаційних завдань в режимі реального часу. Габарити каналів і фарватерів також не завжди відповідають розмірам сучасних суден, що призводить до стиснення великогабаритних суден у можливості здійснення маневру і ризику посадок на мілини під час циркуляції. У статті пропонується підхід до оцінки показників навігаційної безпеки плавання великогабаритних контейнеровозів шляхом розробки математичної моделі, яка б дозволила покращити безпеку їх плавання в складних умовах. Автори також вказують на можливість використання штучного інтелекту для автоматизації процесів керування суднами в небезпечних ситуаціях. Представлена математична модель руху великогабаритного судна контейнеровозу потребує подальшої розробки та проведення подальших досліджень та розробок для покращення безпеки плавання таких суден.