ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В СИТУАЦІЯХ НАДМІРНОГО ЗБЛИЖЕННЯ СУДЕН
Ключові слова:
безпека судноплавства, маневр розходження, маневрування, маршрут судна, метод управління,, морський транспорт, навігаційна інформація, попередження зіткнення суден, прийняття рішення, рух судна, управління рухом судна, штучний інтелектАнотація
Розглянуті методи контролю та управління рухом судна під час маневрування з метою забезпечення безпечного розходження, за умовою взаємодії навігаційного офіцера зі штучним інтелектом. Зазначено що, основною причиною аварій на морі є людський фактор, при цьому в окремих випадках навігаційний офіцер не може вчасно розрахувати необхідний маневр безпечного розходження суден. Для вирішення питання забезпечення безпеки судноплавства, була розглянута можливість застосування штучного інтелекту в ситуації надмірного зближення суден, згідно з відповідними нормами міжнародних правил запобігання зіткненню суден у морі, в яких вставлена чітка відповідальність дій які потрібно виконати навігаційному офіцеру під час виникнення різноманітних ситуацій небезпечного зближення. Визначено, що навігаційний офіцер має змогу вносити різні дані в систему штучного інтелекту, такі якпоточне положення судна, швидкість, курс, пеленг, погодні умови та будь-яку іншу відповідну інформацію, для того щоб система штучного інтелекту обробляла ці дані за допомогою алгоритму та моделі для оцінки поточної ситуації та прогнозувала виникнення потенційних майбутніх сценаріїв. Штучний інтелект включає аналіз ризиків зіткнення, оцінку впливу погодних умов та умов моря, а також враховує можливості маневрування судна. На основі власного аналізу система штучного інтелекту надає навігаційному офіцеру рекомендовані маневри розходження. Ці рекомендації враховують такі фактори, як найбезпечніший і найефективніший маршрут, щоб уникнути потенційних небезпек або оптимізувати поточний маршрут. Визначено, що протягом усього цього процесу штучний інтелект служить інструментом, який допомагає навігаційному офіцеру приймати обґрунтовані рішення щодо маневру розходження та аналізувати величезну кількість даних за короткий час. Через отримані результати та рекомендації від штучного інтелекту, навігаційний офіцер, беручи до уваги власний досвід, знання та особливості конкретних обставин, приймає остаточне рішення щодо маневру розходження. При цьому здійснюється врахування будь-яких інших важливих факторів, що могли залишиться неврахованими штучним інтелектом.