МЕТОД ТА СИСТЕМА ПІДТРИМКИ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ ДЛЯ ЗДІЙСНЕННЯ НАВМИСНОЇ АВАРІЙНОЇ ПОСАДКИ СУДЕН НА МІЛИНУ У РАЙОНІ ПОРТУ
Ключові слова:
система підтримки прийняття рішень, навігація, судно, судновожіння, морський та річковий транспорт, безпека судноводіння, посадка на мілину, особа, що приймає рішення, набір корпусу судна, пошкодження, розлив нафтиАнотація
Метою роботи є розробка структури суднової системи підтримки прийняття рішень та методу підтримки прийняття рішень для управління судном, яке знаходиться у деградованому стані, у важких гідрометеорологічних умовах плавання при посадці на мілину для оцінки наслідків такої події. Поставлена мета досягається шляхом обробки початкових даних для обраних сценаріїв і відображення необхідної інформації на борту судна для осіб, які приймають рішення, для оцінки наслідків навмисної посадки судна мілину. Початковими даними методу є характеристичні параметри базових типів суден і типові сценарії посадки судна мілину. Джерелами початкової інформації є засоби моніторингу стану корпусу і дані вантажного комп'ютера. За обраними сценаріями посадки на мілину певних типів суден можна отримати параметричні формули для оцінки ушкоджень і сили контакту між судном і морським дном з урахуванням навантаження від нерухомої води, динамічного навантаження від хвиль і припливів, місцевих контактних сил від морського дна. Система підтримки прийняття рішень інтегрує окремі модулі в загальне сховище даних і загальний людино-машинний інтерфейс. Найсуттєвішими результатами є розробка структури суднової системи підтримки прийняття рішень та відповідного методу для управління судном при вимушеній посадці на мілину, що дозволяє особам, які приймають рішення, ефективно діяти на борту судна і на березі при обраних критичних сценаріях. Значущість отриманих результатів полягає у розробці методу підтримки прийняття рішень для управління судном, яке знаходиться у деградованому стані, при посадці на мілину, який відрізняється розділом процесу посадки на мілину на рух жорсткого тіла й опір проникненню у структуру дна, яке розраховується на основі заздалегідь установлених залежностей опору з урахуванням деградації міцності конструкційних елеметнів суднового набору через пошкодження днища і початкові пошкодження, що дозволяє виробляти рішення у режимі реального часу та оцінити наслідки такої події (структурні пошкодження, розрив, можливе затоплення або розлив нафти), включаючи подальший розвиток пошкоджень і розливу через коливання припливу та/або посилення хвиль і вітру. Таким чином, проведені дослідження показали ефективність запропонованого підходу для оцінки управління судном для обмеження морських навантажень, щоб пошкодження корпусу не поширилися до критичного рівня для всього судна, та, у крайньому випадку, для оцінки наслідків посадки судна на мілину.