ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТЕХНІЧНОГО СТАНУ ПІДШИПНИКІВ СУДНОВИХ ДИЗЕЛІВ
Ключові слова:
антифрикційні покриття, вкладиш підшипника, граничний шар, знос, моторне мастило, система мащення, судновий дизель, підшипник ковзання, технічний стан, епіламуванняАнотація
Метою дослідження було визначення впливу антифрикційних покриттів на технічний стан підшипників суднових дизелів. Як антифрикційні покриття використовувалися різні епілами, тонкий шар яких наносився на поверхні вкладишів підшипників суднових дизелів 12V32/40 MAN-Diesel&Turbo. Товщина шару епіламу, що адсорбується на металевій поверхні, контролювалася методом еліпсометрії. Було встановлено, що товщина шару епілама на поверхні вкладишів підшипників суднових дизелів може досягати 11,2…17,4 нм. При цьому час, необхідний для його адсорбції, не перевищує 10 хв. Показано, що наношар епіламів, нанесений на металеву поверхню, призводить до підвищення структурних характеристик граничного шару моторного мастила, що використовується в системі мащення дизелів, а саме при цьому збільшується товщина граничного шару (від 12,3 мкм до 15,2…18,3 мкм), та крайові кути змочування мастила (від 10,2° до 15,8…17,4°). Експериментально підтверджено, що епіламування поверхонь вкладишів підшипників дозволяє значною мірою знизити їх зношування. Для суднового дизеля 12V32/40 MAN-Diesel&Turbo експериментально встановлено, що епіламування забезпечує 1,1…1,4 кратне зниження зносу поверхні вкладишів підшипників, а також їх кращий технічний стан.