ПРОВЕДЕННЯ ДНОПОГЛИБЛЮВАЛЬНИХ РОБІТ В РАЗІ ЗМІННОГО ГІДРОГРАФІЧНОГО ЛАНДШАФТУ МОРСЬКОГО ДНА

Автор(и)

  • І. В. Крупов

Ключові слова:

безпека судноплавства, днопоглиблювальні судна, ландшафт морського дна, мілководдя, маневрування суден, морський транспорт, моделювання навігаційної зони, навігація, навігаційні перешкоди, прибережні води, портові води, судноплавство, стиснені акваторії

Анотація

Розглянути теоретичні та технологічні аспекти проведення днопоглиблювальних робіт в разі змінного гідрографічного ландшафту морського дна. Наведено аналіз методів та механізмів за допомогою яких можливо використовувати природні процеси в напрямку складання прогнозу зміни рельєфу дна на мілководді в умовах судноплавства. Визначено, що безпека судноплавства безпосередньо залежить від точності та актуальності інформації про зміни рельєфу морського дна, оскільки його структура постійно змінюється під впливом природних факторів. В умовах мілководдя, судноплавних каналів та гирл річок такі зміни можуть суттєво впливати на прохідність маршрутів і підвищувати ризик аварійних ситуацій. У цій роботі представлені методи проведення днопоглиблювальних робіт в умовах змінюваного гідрографічного ландшафту морського дна із застосуванням математичного моделювання та аналізу гідрометеорологічних даних. Розроблений підхід базується на врахуванні таких зовнішніх факторів, як вітер, хвилювання, придонні течії, опади та структура ґрунту, що дозволяє підвищити точність прогнозів змін рельєфу дна. Ключовим аспектом дослідження є введення концепції scale factor, яка враховує вплив різних динамічних процесів залежно від просторово-часових умов. Це дозволяє виокремити значущі та незначні зміни рельєфу під час створення електронних навігаційних карт і забезпечувати судноводіїв актуальною інформацією про глибини в режимі реального часу. У межах виконаного дослідження розроблена модель динаміки рельєфу морського дна, що дозволяє прогнозувати процеси замулення, ерозії та зміни донних структур упродовж заданого періоду часу. Додатково розглядається можливість інтеграції отриманих прогнозних даних в електронні картографічні системи, такі як ECDIS та Inland ECDIS. Включення динамічної складової внавігаційні системи дозволить покращити точність відображення фарватеру та підвищити безпеку судноплавства завдяки своєчасному оновленню інформації про рельєф дна. Результати роботи можуть бути застосовані в навігації, гідрографії, портовому плануванні та управлінні днопоглиблювальними роботами.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-28