ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ ОРГАНІЧНИХ НАНОПОКРИТЬ НА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОЦЕСІВ МАЩЕННЯ ПІДШИПНИКОВИХ ВУЗЛІВ СУДНОВИХ ДИЗЕЛІВ
Ключові слова:
вкладиш підшипника, граничний шар мастила, експлуатація суднових дизелів, крайовий кут змочування, морський транспорт, моторне мастило, органічні покриття, процес мащення, система мащення, судновий дизель, технічний станАнотація
Надані результати досліджень, щодо визначення впливу органічнихнанопокритьна забезпечення процесів мащення підшипникових вузлів суднових дизелів. Експериментальні дослідження складались зі трьох етапів. На першому та другому, які проводились в науково-дослідницької лабораторії, визначались товщина адсорбованого шару різних епіламівна металевої поверхні, а також товщина та крайові кути змочування граничного шару мастила, що утворюється на металевої поверхні за таких умов. Товщина адсорбованого шару епіламу, а також характеристики структурованого гранічного шару мастила визначались за допомогою еліпсометричної установки. При цьому було встановлено, що за тривалістю процесу епіламування до 10 хвилин на металевої поверхні утворюється адсорбований шар епіламу завтовшки 10,9…17,7 нм. Це (для різних епіламів) сприяє збільшенню товщини граничного шару мастила зі значень 12,0...12,7 мкм до 14,8... 18,0 мкм та підвищенню крайового кута змочування зі значень 9,7...10,7 град до 15,4... 17,8 град, що свідчить про збільшення структурної впорядкованості мастила біля металевої поверхні. Третій етап досліджень виконувався на двох однотипних суднових дизелях 12V32/40 MAN-Diesel & Turbo, що входили до складу енергетичної установки судна класу Container Ship призначенного для перевезення 3780 TEU контейнерів. V-подібна конструкція дизеля 12V32/40 MAN-Diesel & Turbo дозволяла нанести покриття епіламу на вкладиші шості підшипників одного ряду циліндрів. Вкладиші шості підшипників іншого ряду циліндрів залишити без нанесення покриття епіламу. Наявність на судні двох дизелів 12V32/40 MAN-Diesel & Turbo дозволяла одночасно використовувати під час досліджень два різних епіламу. За таки обирались епілами, які (за результатами етапів 1 та 2) забезпечували утворення біля металевої поверхні більш структурованих граничних шарівмастила. Експерименти виконувалисьна протязі 3200 годин.Уцей час дизелі 12V32/40 MAN-Diesel & Turbo працювали в широкому діапазоні навантажень – 35…85 % від номінальної потужності. Експериментально підтверджено, що епіламування вкладишів підшипників сприяє зниженню зносу вкладишів підшипників на 6,1…27,6 % та покращує їх технічний стан.